Dagsavisen

tipset@dagsavisen.no

Publisert 06. 09 2002
www.dagsavisen.no
  NYHETSOVERSIKT
 INNENRIKS
 Dine sider
 UTENRIKS
 SPORT
 KULTUR
 KOMMENTAR
 LESENDE LØRDAG
 GRENSELØS SØNDAG
 REISELIV
 NYE TAKTER
 BIL
 UTDANNING
 ØKONOMI
Søk
+ rubrikkannonser
+ abonnement
+ annonsere?
+ om Dagsavisen

Annonser:




  Tips noen om denne saken
Til:
Fra:
Bruk epost-adresser i begge feltene


Andre saker i Innenriks-seksjonen den 06.09.2002
+KrF vurderer fødselspremie
+Rekordhøy ledighet
+- Norsk lønns- vekst er for lav
+Sender ut tsjetsjenerne
+Stengt ute fra jobben
+På fyllingene løs
+AUF vil ha begge to
+- Kan falle ytterligere 20 prosent
+Lavere rente - flere arbeidsløse
+Bush vil be FN sette en tidsfrist

Matmoms-milliarder havner i feil lomme
Rimi-Hagen & co stikker av med to milliarder av det som skulle komme forbrukerne til gode ved innføring av halv matmoms. Det viser en undersøkelse fra Næringsøkonomisk Institutt.


 BERITH EVA LAMØY

Det ble ikke bare billigere mat til forbrukerne, det ble flere penger i kassen til matvareforhandlerne etter at momsreformen ble innført. FOTO: GUSTAV P. JENSEN

Det ble ikke bare billigere mat til forbrukerne, det ble flere penger i kassen til matvareforhandlerne etter at momsreformen ble innført. FOTO: GUSTAV P. JENSEN
En ny rapport fra NØI (Næringsøkonomisk Institutt), viser at to milliarder kroner har gått rett i lommene på matvareforhandlerne og bøndene. Det betyr at alt fra kiosken på hjørnet - til de tyngre matkonsernene - alle som selger næringsmidler, nyter godt av reformen som skulle komme forbrukerne til gode, ifølge rapporten.
     
     Kun 3/4 kom forbrukerne til gode i form av lavere pris. Konklusjonen er at om lag 1-3 milliarder, penger som ellers for eksempel kunne ha gått til sykehus, forsvinner på veien til forbrukerne, skriver NØI i en pressemelding.
     

PRISøkning i forkant
     Dette er helt i strid med Stortingets intensjon om billigere mat til forbrukerne, og NØI mener at det i tillegg illustrerer at konkurransen i matvarebransjen ikke er så sterk som den burde være.
     
     Rapporten fra NØI er gjort både på kortsiktig og langsiktig basis, og viste at prisene steg noe i forkant av innføringen av reformen da momsen ble redusert fra 24 til 12 prosent 1. juli 2001. Etter halveringen steg prisene kraftig, kommer det fram av rapporten. Undersøkelsen er basert på utviklingen gjennom alle månedene det siste året.
     Beregningene er gjort på basis av data fra Statistisk sentralbyrå og NILF (Norsk institutt for landbruksforskning). Det er tatt hensyn til den prisstigning det ellers ville vært i bransjen om matmomsen ikke ville vært halvert.
     

LIKER DET DÅRLIG
     - Slike utspill liker vi dårlig, sier Bjørn Kløvstad i Coop-gruppen som benekter at noen av Coop-butikkene foretok en økning av matvareprisene i forkant av momsreformen.
     
     - Jeg kan selvsagt bare snakke for vår kjede, men jeg tror på vegne av hele bransjen at ingen har skodd seg på momsreformen. De som forsker på disse tallene, glemmer å ta flere vesentlige faktorer i betraktning: Jordbruksoppgjøret, det dyre lønnsoppgjøret samt hele kostnadsbildet som endrer seg i løpet av et år.
     - Vi sitter med et forverret resultat etter at momsreformen ble satt inn. Det kan alle og enhver lese ut fra årsrapportene våre som er lett tilgjengelige.
     Christian Sulheim informasjonssjef i HakonGruppen som eier Rimi, var ikke tilgjengelig for kommentar da Dagsavisen kontaktet ham i går.


FRA DAGENS AVIS:
+ Få stemmer styrer samfunnsdebatten
+ Politikere frykter brannkatastrofe
+ Pågrep nynazister
+ Sofavelgerne i kanal-knipe
+ Karita krever kvinnereform
+ Gips kan gi blodpropp
+ På dypt vann på land
+ Tiltalt og frifunnet for kjærlighetsbrev
+ Kvinners pensjon i bakleksa
+ Krekar-pengene tilbakeført
+ En terrorist blir skapt
+ Ville dumpe venninne i elva
+ Frykter kutt i minestøtten
+ - TAKK, JOHN!  
+ - Min beste landskamp
+ NORGE-DANMARK 2-2 (0-1)  
+ - Soleklar straffe
+ Tilliten er gjenopprettet

© 2002 Dagsavisen. Ansvarlig redaktør Hilde Haugsgjerd. Tekniske meldinger: Webmaster.
Sentralbord: 22 99 80 00 | Besøk: Møllergata 39 ­ Hammersborgs Torg |  Post: Boks 1183 Sentrum, 0107 OSLO